ارزیابی نگرش دانش آموزان مدارس ابتدایی نسبت به خاک
کد مقاله : 1077-SCWMWR (R1)
نویسندگان
نظام اصغری پور دشت بزرگ *1، زینب حزباوی2، زهرا اسکندری3، راضیه ابولی4
1پژوهشگرگروه مهندسی رودخانه وحفاظت سواحل، پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری
2دانشگاه محقق اردبیلی
3آموزش وپرورش مسجدسلیمان
4کارشناس روانشناسی استان البرز
چکیده مقاله
خاک یکی از مهمترین منابع پایه حوزه آبخیز می باشد و سلامت کمی وکیفی آن تاثیر مستقیمی بر سلامت آبخیز دارد. از این رو متناسب با بهره‌برداری گسترده از آن، نیاز به آموزش‌های بنیادین حفاظت از خاک به آبخیزنشینان نیاز ضروری است. انسان بعنوان بهره‌بردار و محور اصلی حفاظت از خاک، ساکن سرزمین و حوزه آبخیز بوده و رفتارش که در یک دستگاه پیشرفته مرکزی بنام مغز شکل گرفته بر پیرامون خود، شامل زمین، خاک و محیط زیست، اثر می‌گذارد. آموزش‌های‌ انسان از کودکی تا بزرگسالی با رشد مغز و در کنش و واکنش با محیط بشکل رفتار بروز می‌نماید. از این رو واکاوی نگرش بارگذاری شده در ذهن آبخیزنشیان، خصوصاً کودکان بعنوان تاثیر گذاران اصلی بر سلامت آبخیزها درآینده نزدیک بسیار اهمیت دارد. این مطالعه بشیوه پرسش‌نامه محقق ساخته با هدف شناخت نگرش دانش آموزان مقطع ابتدایی در مورد خاک از جهت تمیز یا کثیف بودن برای بازی، برروی 102 دانش‌آموز دختر مقطع ابتدایی شهر اردبیل و مسجد سلیمان صورت پذیرفت. نتایج نشان داد، 28 درصد دانش آموزان دختر در مدارس شهر اردبیل و 52 درصد دانش آموزان دختر در مدارس شهر مسجدسلیمان خاک را ماده‌ی کثیف کننده برای بازی می‌دانند. تحقیق حاضر علاوه بر نشان از وجود تفاوت در نگرش دانش آموز نسبت به خاک در شرایط اقلیمی و محیطی متفاوت ضرورت ارائه آموزش‌های متناسب با فرآیند رشد مغز و شکل‌گیری نگرش و نهایتاً رفتار کودکان را بعنوان تاثیرگذاران بر سرزمین، سلامت خاک و آبخیزها را از محیط خانواده، مهدکودک و مدارس پایه را بیان می‌دارد.
کلیدواژه ها
آبخیزنشینان، رشد مغز، آموزش، حفاظت خاک، شهراردبیل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر